Friday, October 15, 2010

Tips Rambut Sihat,Lembut & Kuat

Catwalk by Nabilah Farhanah at 9:15 PM

Helloo semua!

Semenjak dua menjak ni terajin pulak nak update blog ni. Bila baca blog-blog lain especially fashionistas macam :: Fatin Liyana :: »  , BITS OF BEADS » , Ieka Ahmad » dan ramai lagi rasa seronok pulak nak update blog. Tambahan pula ada yang bagi semangat & teringin nak baca update baru dalam blog ni. And she's (yes!its a SHE.) also new so boleh la kitorang sama-sama join the blogging world. Thanks to the blog owner Dalam Hati Siapa Tahu. » , Nadea Wan Din and also my good friend for giving me support and become my follower. :) You keep up the good work also okay?

About fashionista-fashionista di atas nanti I will review more about them and YES I ADORE them! Most of them are very stylish and also they wore hijab! :) 

Talking about hijab,me myself wore hijabs starting masa umur 13 tahun lagi. Of course kalau dah seharian pakai hijab tambah pulak iklim Malaysia yang sekejap panas sekejap salji hujan ni,rambut dan kulit kepala akan dapat effect yang agak teruk kalau tak di jaga dengan baik. Oleh itu,di sini I will share some of the tips untuk jaga mahkota wanita ni,ceh..poyo je ayat kau! Ok lah dah start merepek..

1) Firstly bagi yang pakai tudung,rambut jangan di ikat terlalu ketat. Ini akan menyebabkan rambut mudah putus dan juga rambut gugur. Plus hair line kita akan makin lame makin ke belakang dan menampakkan ke jendolan  luasan dahi anda. 

2) Now shampoo dan conditioner sangat penting ok? Espacially conditioner, it will help treat and nourish rambut kita lepas di shampoo. Dan juga helps lock in all the nutrients dari shampoo tadi. For now I'm using Pantene Hair Fall Control both shampoo and conditoner. So far,bau shampoo ni sangaat best! And the best part is,it did the job right! :)

credit to encik Googlepicture credit to encik Google

3) Shampoo rambut pula jangan la sampai hari-hari ye,nanti bukannya makin lebat,makin botak licin  rambut anda. hihi.Paling sesuai 2 hari sekali.Pilihan shampoo pulak kena la betul dengan jenis rambut anda. Tengok masalah rambut anda, kelemumur? hujung bercabang? dan cari shampoo yang dapat membantu menyelesaikan masalh rambut anda tu.

4) Dah shampoo dan condiotioner, jangan la pulak sikat rambut time basah-basah tu. Rambut paling rapuh dan lemah semasa basah. Gosok-gosok dengan tuala pun tak di syorkan, ini akan membuatkan rambut jad frizzy dan boleh putuskan rambut juga. Cukup dengan membalut rambut anda sampai kering,tapi jangan terlalu lama. Selepas itu air dry je. Senang dan tak merosakkan rambut. 

5) Bagi yang pkai tudung pulak, semasa rambut masih basah, tidag di galakkan memakai tudung. Ini menyebabkan rambut emnjadi kepam dan semakin lemah. Jadi basuh rambut selepas balik dari kerja atau kelas. ye.. :)

6) Bagi mengelakkan rambut menjadi frizzy, me myself pakai serum untuk kurangkan frizzy hair. Now I'm using Herbal Essence Smooth Lovin-none of your frizziness serum. Nama pon comel je macam 'none of your business' hehe.

7) Seminggu sekali cubalah hair mask or hair treatment dari Pantene juga. Ini boleh menambahkan kesihatan rambut anda. :P dah macam bunyi iklan pulak. Haha. Especially untuk rambut yang selalu di-style-kan using hair dryer or hair curler or hair iron. Untuk rambut rebonding dan yang guna hair colour pun digalakkan sebab chemicals  mase proses rebonding itu actually memberi effect negatif jugak untuk rambut. So bila dah rebond and dah cantik,treat la rambut tu sikit ye. Hehe.

Ok so far itu sahaja. Hope korang dapat practice la tips-tips ni di rumah. Haha. 

 

ERkkk~ Terlebey sudah flash disitu. Love polka dots!

 

So apa pulak tips korang menjaga rambut? Sharing is caring! :P

B.


0 stiletto-steps:

Post a Comment

 

Stilettos vs Flats Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei